Indianen gebied en Red Rock Country!

20 april 2014 - Moab, Utah, Verenigde Staten

De Antelope Canyon: 'Come with our Navajo Guides and enjoy a spectacular sculpted petrified sand dune, created by water and wind. Experiencing the beauty will leave you breathless.' We worden 20 minuten voor aanvang opgehaald vanaf onze camping door een vriendelijke Navajo-mevrouw, wat een service! Een grappig karretje komt langsrijden, met enorme banden (om mee door het zand te kunnen rijden, leren we even later), een regen/zonnekap en schuine banken, zodat we goed om ons heen kunnen kijken. We worden afgezet bij 'the office', waar we kunnen betalen en in groepen worden ingedeeld. Per groep 1 gids, en 1 karretje, waarmee we, half over highway, half over dirt-road (zand) naar de Canyon worden gebracht. Het is een leuke tour, en de vele toeristen die allemaal zo'n tour hebben geboekt en in dezelfde Canyon rondwandelen, vallen niet eens zo heel erg op! Onze gids vertelt over hoe de Canyon is ontstaan, welke plekjes interessant zijn, waar je de mooiste foto's kan maken, en hoe en waar je moet staan zodat je bepaalde figuren kan ontdekken (zoals een beer, sfinx/Washington, Lincoln, een hartje, Monument Valley bij sunset... Grappig!). Dit is een plek die al lang op mijn wish-list stond, en ik ben niet teleurgesteld! Prachtig, en de tour is ook nog eens superleuk! We worden ook weer bij de camping afgezet, en nadat we nog wat vergeten boodschapjes hebben gedaan, gaan we weer eens langs de Mac (want tja... Er zijn er hier zoveel, je kan er gewoon niet omheen!), voor kipnuggets en een heuze  vers-fruit smoothie! Dan willen we ook nog een wasje draaien: 1.25 per machine en 25 cent per 20 minuten drogen! Lekker even chillen in het Laundry-gebouwtje, hebben we dat ook eens gedaan!

Volgende dag rijden we weer verder, naar Mesa Verde. We rijden door een regen en hagelachtige storm en bij Mesa Verde, guess what: sneeuw! De camping in het park is nog niet open, en met dit weer is er ook niet veel aan, dus gaan we naar een KOA (Kampgrounds Of America, staan bekend als veilig, schoon en vriendelijk, joepie!), shoppen weer wat souvenirs erbij (we hebben er al een hele hoop inmiddels!), en lezen even door wat we morgen in Mesa Verde willen doen: de ranger-guided tour naar ' Cliff Palace' en een self-guided tour naar 'Spruce Tree House'.
In het visitor-centre kopen we kaartjes voor de tour, 4$ per persoon, goedkoop, en is het dubbel en dwars waard! Bij een uitkijkpunt over het Cliff Palace verzamelt zich een grote groep, en zo'n beetje om 2 uur komt de ranger aan. Een vrolijke man, die dit werk al een hele tijd doet, hier ook als kind al kwam, en dus erg gepassioneerd over deze plek is! We dalen met z'n allen af, en moeten een ladder opklimmen, om bij het 'paleis' te komen (zo genoemd omdat de cowboy die het ontdekte zei: Oh look, a palace in the cliffs! (Of iets in die richting). De ranger vertelt ons verschillende theorieën over waarom de indianen hier zo'n 800 jaar geleden zijn gaan wonen: Veiligheid? Verdediging tegen dreigingen, vijanden? Religieuze redenen? Vruchtbaarheid? Zeker weten ze het niet. De kamers, opslagruimtes, kiva's (ruimte voor religieuze en sociale bezigheden) zijn heel mooi, goed gemaakt. Rechte muren, een soort bakstenen uit zandsteen gemaakt, en een soort beton gemaakt van zand, modder en water. Heel interessant om te zien, en je dan voorstellen dat ze dit rond 1200 hebben gebouwd, met de hand, of in ieder geval met met de hand gemaakt gereedschap! Ook gaan we nog naar Spruce Tree House, de best bewaard gebleven rotswoningen. Apart idee om je voor te stellen dat 800 jaar geleden mensen hier woonden, leefden, ze hebben het zichzelf niet makkelijk gemaakt zo tussen die rotsen! Ook lopen we nog een rondje door het museum, allerlei oude potten, kleding, gereedschap en natuurlijk informatie wat bewaard is gebleven. Heel leuk en interessant allemaal!

De volgende dag rijden we richting Moab, een stadje tussen de National Parks Arches en Canyonlands in, ze noemen het hier Red Rock Country, overal om je heen zijn rode rotsen! We wilden hier naar een bepaalde camping gaan, maar die is vol, want het is, zo blijkt, deze week Easter Jeep Safari: het grootste Jeep evenement van Amerika.... Dus, heel druk in Moab! We proberen het maar weer bij zo'n leuke KOA, waar de mevrouw die ons helpt spreekt van een miracle als ze 6 nachten voor ons kan boeken! Wij zijn erg blij dat we een plekje hebben, ookal moeten we een keertje van de ene plek naar de andere verkassen.
De eerste dag in deze omgeving gaan we naar Canyonlands: het eerste wat wij denken als we het uitzicht zien: een soort kleine Grand Canyon! Eerst bij het Visitor Centre kijken wat we gaan doen: naar de Mesa Arch. Een kleine wandeling, langs cactusjes, door zand en over stenen, brengt ons bij een boog, waardoorheen we een prachtig uitzicht zien over de canyon, wauw! Hierna wandelen we de 'Aztec Butte'-trail, deze leidt ons naar oude Indiaanse opslagruimtes, onder een klif gebouwd, die echt totaal niet opvallen als je er niet recht voor staat! Hier sloegen de Ancestral Puebloan peoples hun graan en zaden op. De weg vervolgd zich door grasland, en daarna weer een steile klim de berg op. Bovenaan, met wederom prachtig uitzicht over het gebied, een mooie lunchplek voor ons! We sluiten af met de 'Buck Canyon Overlook' en de 'Grand View Overlook', zoals de laatste naam al zegt: met groots uitzicht over de Canyon! (Waar je nog sporen kan zien van het delven van uranium rond de Koude Oorlog..!)

De twee dagen daarop gaan we naar Arches: in het theater bekijken we een video over het ontstaan, en daarna gaan we het zelf zien! Het is heel mooi weer, en dus ook erg druk in het park, dus parkeerplekken zijn moeilijk te vinden.... Maar uiteindelijk lukt het! We willen graag naar de Delicate Arch: de beroemdste en meest gefotografeerde Arch ter wereld (en, zo denken wij, waarschijnlijk dan toch ook erg indrukwekkend). De wandeling erheen wordt wel weer 'strenuous' genoemd, maar dat zijn we inmiddels wel gewend dus dat houdt ons niet tegen! Ze raden trouwens aan 2 liter water per persoon mee te nemen, en in dit woestijnachtige gebied 4 liter per dag te drinken! Aan het begin van de wandeling komen we langs Wolfe's Ranch, een oud huisje + opslagruimte uit de 'late 1800's'. Hier woonde destijds voor zo'n 20 jaar een familie, hoewel het redelijk barre omstandigheden waren...Het huis is goed bewaard gebleven, en staan zelfs nog een oude houten tafel, bank en stoel in! Dan de zware tocht omhoog....maar uiteindelijk, de hoek om, en daar staat-ie! Wow, groter dan verwacht! Mooie plek voor een lunch, foto's maken, kijken naar gekke mensen die foto's maken... Genieten! Op de terugweg gaan we nog even het pad in waar een bordje met 'petroglyphs' op staat, goed dat Jeroen wist wat dat betekent, anders waren we er zo langs gelopen! In steen gekerfde tekeningen door Ute-indianen, uit 1300! Supergaaf om te zien! Na al deze pracht rijden we nog naar de 'Double Arch'-trail, korte wandeling naar een indrukwekkende, grote, dubbele Arch.

De tweede dag eerst naar net uitkijkpunt van de La Sal Mountains, besneeuwde bergtoppen! Ook kun je hier goed verschillende rode rotsen zien zoals de Three Gossips, de Sheep Rock en de Tower of Babel (leuk, al die namen). Dan naar de Balanced Rock, een rots die op een ander soort steen ligt, die sneller erodeert, waardoor uiteindelijk de rots zal gaan vallen. Volgende stop is bij de 'Windows-section', waar we tijdens een leuke wandeling de Turret Arch, de South- en de North Window kunnen bewonderen. Terwijl we naar de volgende wandeling toe rijden, stoppen we nog bij de Salt Valley Overlook, waar we heuvels kunnen zien, in allerlei kleuren, die ontstaan zijn door het zout wat is overgebleven van zeeën lang geleden, en wat de grond omhoog duwt, waardoor ook de arches en andere rotsformaties ontstaan zijn. De laatste wandeling leidt ons naar de Landscape Arch, een lange en vooral dunne Arch, waarvan het waarschijnlijk niet lang meer zal duren voordat-ie het begeeft. Twee zijweggetjes leiden ons nog naar de Tunnel- en de Pine Tree Arch, maar dan vinden we dat we voor vandaag wel weer even genoeg Arches hebben gezien, dus rijden we aan het eind van de middag weer terug naar de camping. (Als we van de parkeerplek af rijden spotten we een ratelslang! Veilig vanuit onze camper hadden we alle tijd om mooie foto's te maken).
Ook leuk: 's avonds Monopoly of Kolonisten van Katan op de iPad.. :)

Zaterdag wordt er regen verwacht (blijkt 3 druppels in de ochtend... Dus niet impressive) dus hadden we bedacht om een kijkje in Moab te nemen, en dino-botten te zien! We rijden naar Mill Canyon, waar we, over niet helemaal verharde wegen uiteindelijk na wat zoeken de Dino-trail vinden. Hier kunnen we versteende dinosaurus botten spotten! Wel goed dat er bordjes bij staan die je wijzen waar je moet kijken, want anders hadden we ze gewoon als stenen aangezien, maar als we eenmaal de smaak te pakken krijgen, gaan we ze zelf ook ontdekken. Toch cool om ribben, been, voet en teen botten van de Camarasaurus en de Stegosaurus gezien te hebben..! Ook komen we onderweg nog een versteende boomstam tegen.
In Moab zien we vooral veel toeristenwinkeltjes, en we weten ons goed in te houden, want ze hebben veeeel leuks, en we kopen maar een paar dingetjes ;) verder veel jeeps, bijna de helft van de auto's die hier nu rondrijden zijn jeeps!

Na ons paasontbijtje, met een soort paasbrood (met kaneel en hier en daar een rozijn) en paaseieren (de Nederlandse paaseieren zijn beter!), aardbeitjes, sapje... in de woestijn en in het zonnetje, spenderen we onze laatste dag hier in Red Rock Country in Canyonlands, met drie wandelingen: de Whale-Rock-trail (over een op een walvis lijkende rots), de Upheavel Dome-trail (uitzicht op een soort krater, waarvan ze er nog niet uit zijn hoe die is ontstaan) en de Grand View-trail (langs de rand van de Canyon). Lekker zonnig, en allemaal natuurlijk weer hartstikke mooie uitzichten/omgeving, en de beenspiertjes worden ook nog eens goed getraind!

Gisteravond trouwens nog iets nieuws ontdekt aan de camper: als de 'grey-water tank' (afwaswater etc) vol zit, dan komt dat er bij het doucheputje weer uit, en dat stiiinkt!! Dus vanochtend heel voorzichtig en langzaam naar de dump gereden om die te legen... :)

Morgen rijden we weer verder naar de volgende staat: Wyoming!

Liefs en groetjes van Jeroen en Marieke!

Oh, en trouwens bedankt voor alle leuke reacties, heel leuk om te lezen!!

1. Paula:
    21 april 2014
    Vrolijk Pasen, jongens! Waren de jeeps niet versierd met paaseieren all over? Ben zeer benieuwd naar al die souvenirs, dat wordt een kamer extra in Utrecht :-) ! Heel leuk om weer alles te lezen en jullie te volgen in de voetsporen van de Indianen en door het prachtige Red Rock Country. Vandaag en morgen aardig wat miles aftikken op weg naar Wyoming: hit the road!
  2. Arend:
    21 april 2014
    Een Vrolijk Pasen ook aan de foto's te zien maar die natuur, ongelooflijk wat gevarieerd, indrukwekkend en zo mooi! Ook dat hebben die Amerikanen dus in het groot...
  3. Meli:
    21 april 2014
    Volgens mij komen jullie terug met gigantische kuiten!!
  4. Peter:
    Hoi Marieke, Jeroen,

Wat een mooi landschap zeg, dat blijft jullie je hele leven bij, en inderdaad mooie verhalen zeg, daar moet je echt even voor gaan zitten.
    Fijn om te horen dat jullie het zo naar je zin hebben!!
    Marjolein heeft vandaag de paashaaswijkloop gelopen dus wij zijn natuurlijk ook beretrots, maar volgens mij lopen jullie inderdaad ook heel wat af.
    Geniet van alle dagen die jullie nog te gaan hebben!!
    Liefs Peter Marjolein, Maartje en Emmy
  5. Marian van Gelder:
    22 april 2014
    Was weer erg leuk om te lezen en foto's kijken....jullie zijn straks experts op het gebied van stenen, rotsen etc.!
    Nog heel veel plezier..
  6. Anne:
    22 april 2014
    Joehoe! Wat een mooie uitzichten zien jullie...!!! Heb ook wat foto's opgezocht op internet, indrukwekkend allemaal! Leuk ook al die gidsen die vanalles weten te vertellen. Hahaha Meli, gigantische kuiten! Als jullie niet te vaak langs de Mac gaan (of alleen het verse fruit blijven bestellen) komen jullie inderdaad helemaal afgetraind terug :-) Save trip XXXX