The Last Episode!

28 mei 2014 - Oegstgeest, Nederland

Deze blog schrijf ik voor de verandering vanuit Nederland, op ons fijne rode bankje in de woonkamer!

Inmiddels zijn we alweer 5 dagen thuis, maar zo'n anderhalve week geleden stonden we nog op het Glacier Point, waar we de hele Yosemite Valley konden overzien...

Het eerste wat opvalt als we Yosemite inrijden: fire danger today: very high! Ook allerlei bordjes op bosgrenzen, waar je niet in mag omdat het een 'Fire Hazard-Zone' is! Inderdaad zien we veel half afgebrande en kale bomen (wat trouwens niet ongewoon is in nationale parken).
We gaan eerst naar het o zo bekende Yosemite Valley, en wat daar als eerste opvalt: drukte! Wauw, zo veel toeristen! Maar ook natuurlijk de beroemde rots/berg El Capitan en de Yosemite Falls, even door de toeristen heen kijken en dan is het hier prachtig!
We worden op de parkeerplaats naar rechts gewezen, want misschien dat we daar een plekje kunnen vinden. Inderdaad staat de hele parkeerplaats proppievol, en vinden wij (volgens mij) het laatste plekje!
We lopen vanaf hier naar het Visitor Centre, als een stel kuikentjes met alle toeristen in een rijtje!
Ook dit Visitor Centre heeft weer een mooie expositie over het park, info over de geografie, dieren, geschiedenis etc. (we komen erachter dat hier ook tarantula's rondlopen...).
We gaan het Theatre nog in, en bekijken hier een filmpje over Yosemite en zijn 'founder' (niet daadwerkelijk de ontdekker, maar wel de in-kaart-brenger) van Yosemite: John Muir. Eén van de mooie quotes van Mr. Muir: "Tracing the ways of glaciers, learning how Nature sculptures mountain-waves in making scenery…beauty that so mysteriously influences every human being, is glorious work." - John Muir.
Zo rond drieën rijden we weer uit de Valley, op weg naar onze camping de 'Hodgedon Meadow'. Het eerste wat de ranger zegt als we komen inchecken: "There are bears around!" Dus krijgen we uitgelegd hoe we ons voedsel moeten opbergen, Yosemite heeft namelijk in 1998 zijn top gehaald in inbraken in auto's door beren: wel 1100 ($360.000 schade)! Daarom zijn ze nu een stuk strenger over 'proper food storing'. Wij mogen ons eten wel in onze camper bewaren, in de kastjes en laatjes, terwijl gewone auto's al het 'geurende' spul uit hun auto moeten halen en in bear boxen moeten doen, al het afval direct weggooien en direct afwassen als je gegeten hebt!
Wij zijn allang blij dat het om zwarte beren gaat, in plaats van grizzly's, dus kunnen wij 's avonds gewoon lekker relaxen!

De volgende dag, zondag, rijden we 's ochtends naar het 'Wawona'-gebied van Yosemite. Hier wandelen we de Wawona Meadow Loop, en al snel staan we even stil omdat er zo'n 20 meter voor ons een coyote staat! Hij kijkt ons heel even onderzoekend aan, maar loopt dan weer door, en rent vervolgens terug het veld in. Onderweg zien we wat bloemetjes (niet de bloemenvelden waar ik opgehoopt had), mooie vlindertjes en vogeltjes, en natuurlijk weer veel groen. We hebben weer een mooie lunchplek langs een riviertje en rijden daarna door naar het Glacier Point, een hele smalle weg voor de camper, maar wel de moeite waard! Prachtig uitzicht over de Valley, met de Yosemite Falls, El Capitan, en ook de Half Dome en de rivier. We wandelen nog naar de Taft Point, ook zo mooi uitzicht! Onderweg zien we supergroene mosjes, grote bomen, grote rotsen, de natuur is hier ruig! Op onze terugweg worden we even in de war gebracht: waar is de trail nou..? We hoorden onderweg al een soort gerommel en een plof, alsof er iets groots viel. Blijbaar was dat de boom die nu in honderden stukken over de trail ligt! Het pad is helemaal versperd, maar we kunnen er nog wel overheen klimmen.

Onze laatste dag in Yosemite besteden we in de Valley: We stoppen nu bij alle uitkijkpunten (mooi!), we wandelen bij de Cascade Picknick Area (opeens heerlijk rustig...heel mooi valeitje, met riviertje, grote rotsbergen op de achtergrond, hoog gras....zo prachtig!), we lopen naar de Bridalveil Fall (heeft inderdaad wel iets weg van een sluier) en bewonderen de El Capitan van dichtbij. We stoppen nog bij een kerkje en vanaf daar lopen we nog een klein rondje door de meadow, langs de rivier en door het veld, waar we ook weer uitzicht op de Yosemite Falls hebben. Het is lekker weer, dus we lopen gewoon heerlijk de hele dag een beetje door het park! Bij Curry Village kopen we nog voor een laatste keer souvenirs en wandelen we naar Mirror Lake. Eigenlijk is dit niet echt een meer maar een soort verbreding van de rivier, waar je op een hele windstille dag de spiegeling van de bergen in het water kan zien. Het is een hele fijne wandeling, en weer hebben we een mooie lunchplek aan de rand van de rivier/meer. Er zwemt een eend met kuikentjes langs, vlinders en vogels vliegen om ons heen, en wij zitten in het groene gras met een blauwe lucht en een fijn zonnetje in de vallei van de enorme omliggende rotsen, kun je het je al voorstellen? Als afsluiting van onze Yosemite Valley-dag lopen we nog  naar de Lower Yosemite Fall en naar het punt waar je de Upper en Lower Falls allebei heel goed kunt zien.
Ja, zoals John Muir al zei: "No words will ever describe the excuisite beauty and charm of this mountain park - No wonder it draws nature-lovers from all over the world.".

En dan begint het einde van onze reis!
Dinsdag verblijven we op een camping op een half uurtje afstand van Cruise America, waar we de camper van top tot teen schoonmaken en al onze spulletjes weer inpakken (vacuüm zakken!), douchen en ons laatste avondmaal in ons trouwe campertje...
Woensdag leveren we zo rond 10 uur de camper in, en op onze 'crack' in 'the windshield' na, is-ie helemaal goed en we zitten zo weer in de taxi, naar het metro-station in Fremont! Na een klein uurtje in de metro komen we bij het vliegveld aan, waar we met een shuttle naar ons hotel 'Red Roof Inn' worden gebracht. Mooie kamer! Twee grote bedden (met zo'n fijn matras!) en een mooie badkamer, tv...best wel luxe! (en groot, in vergelijking met onze camper). Hier chillen we lekker een beetje, en eten we 's avonds nog ons échte laatste avondmaal, en zijn we het erover eens dat we een super geslaagde reis hebben gemaakt!

Om 04.00 gaat de wekker, en om 05.00 nemen we de shuttle (24-uur shuttle!) naar het vliegveld. Hier moet ik nog wat spulletjes uit m'n tas halen aangezien die 56 lbs is ipv 50 (zo'n 25 kilo ipv 23). Dan door de douane, en even een Amerikaanse ontbijt-croissant met ei en ham. In het vliegtuig zit ik naast een typische Amerikaanse mevrouw, waardoor ik niet al te veel bewegingsruimte heb, maar ach, de vlucht duurt maar 5 uur en we hebben geen tv'tje en eten, no problem! (we mogen niet klagen, de vlucht verliep heel goed!). Als we landen in Washington lopen we zo snel mogelijk naar onze volgende vlucht, want we hebben maar 40 minuten overstap tijd! Gelukkig zit deze in dezelfde Terminal, dus we komen hartstikke goed op tijd aan! Eenmaal in het vliegtuig moeten we echter nog even 2 uurtjes wachten met het opstijgen omdat er storm is ten noorden van Washington. Als we eenmaal in de lucht zitten verloopt de vlucht soepeltjes en worden we goed verzorgd met een dinertje en een ontbijtje, en hebben we een tv'tje, en zitten we met z'n tweeën aan de raamkant. De landing wordt ingezet en Nederland komt in zicht! Onze bagage is er supersnel, en dan worden we verwelkomd door de vd. Plasjes Arend, Jasper en Sacha (die al twee uur aan het wachten waren...oeps!) en de Ramsies Paula en Constant! Superleuk om iedereen weer te zien! In Leiden nog even een lekker bakkie koffie met taart, en met een heel welkomstcomité kunnen we even lekker kletsen over de reis! 's Avonds een welkom-terug-etentje bij Opa en Oma van der Plas, met de lekkere Hollandse aardappeltjes, gehaktballetjes etc!
Zondag ben ik jarig, en dat is meteen een mooie gelegenheid om ook meteen de hele familie weer te zien en alle verhalen te vertellen.

Het was een prachtige reis, maar het is toch ook wel weer heel fijn om thuis te zijn!

America, we'll be back!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Paula:
    2 juni 2014
    Ja, het was een gezellig weerzien op Schiphol, met zelfs nog ome Sander die even aan kwam lopen ;-) Wat een schitterende reis hebben jullie gemaakt, erg leuk om al jullie verhalen te horen en de mooie foto's te zien .. nu weer thuis met een berg was, mooie souvenirs, Hollandse kaas en volkorenbrood en inderdaad veel taart, want Marieke is ondertussen 19 jaar geworden!